Säljer de underkläder eller en bild av hur vi ska se ut?

Satte sojayoghurten i halsen nyss när jag satt vid TVn och såg H&Ms senaste BH-reklam för deras "super push". Så jag försökte hittar reklamen, men snubblade över det här istället på deras hemsida:






Den översta printscreenen är från kvinnornas underklädessektion, den andra från männens.

Varför är det så här då? Varför är det så, att varenda jul, nyår och sommar floreras av reklam med nakna tjejer? Säljer de underkläder eller en bild av hur vi ska se ut? Tänk efter nästa gång ni ser en sådan reklam och fråga er själva: såg ni ens underkläderna?

Hej Facebook!

Tänkte bara visa ett axplock av vad det är för reklam jag får av er på min FB:






Låt mig understryka att jag har spenderat många klick på att ta bort liknande annonser och markerat dem med "offensive", "uninteresting" och "sexually explicit". Dessutom får jag otroligt mycket reklam angående barn. Wtf?

Jag blir orolig när jag tänker på att väldigt unga människor idag skaffar Facebook. De borde inte behövas utsättas för sådan här utséendefixerad reklam mer än nödvändigt.

MVH
14-åringen i mig med ätstörningar

Datorsatan

Jajustja.

Grafikkortet på våran dator har satt sin sista pixel.

Garantin gick ut för två månader sen.

Det var ju väl uttänkt.


Till saken tillhör i alla fall att det har varit svårt för mig att uppdatera! Mjorå, jag har minsann några smaskiga inlägg att publicera så snart jag får tillfälle. I can not wait!

Små flickor vill också dofta gott



Fick hem Yves Rochers reklamblad och förstår inte meningen alls med det här. Nä, faktiskt är att jag inte bara tycker det är onödigt, jag tycker även det är vidrigt. Dessutom: varför är det bara de små flickorna som ska dofta gott?

Bloglovin!

<a href="http://www.bloglovin.com/blog/2850749/genusmogulen?claim=wd4nyeusp9e">Följ min blogg med Bloglovin</a>

Svenskan, 8/11




Nåt annat som slår mig är att det känns väldigt vanligt med kvinnliga psykologer, vilket gör det bara ännu mera märkligt att skriva ut könet. Är det så viktigt? "Herregud, en psykolog med tuttar, det är ju inte varje dag", tänkte kanske skribenten.

Så ett diplom till den som hittar en text där de skriver "manlig psykolog". Nä jag vet, det är svårt.

Hej Ryanair!



Ni är lika dumma i huvudet och kortsiktiga som alla andra välgörenhetsorganisationer och företag som får in pengar genom sexism, nedvärdering och avpersonifiering av kvinnor.
Ps. Tack för den genomusla redigeringen så vi i alla fall vet att de är mänskliga. Ds.

Dags att glädja pappa med ett torkarblad?



Ja, snart är det ju fars dag så passa på att ge farsgubben nåt riktigt jävvla tråkigt.

Tack Josefin för detta fina bidrag.

Aftonbladet, 6/11.



Ifall någon hann ägna en tiondels sekund åt att tänka att Ruth Davidson är en man, så är det ju bra att skriva "Hon är kvinna".

Tack Aftonbladet.

RSS 2.0